5 października 2014

Mordheim w SDK - zapowiedź kampanii "Thy Soul to Keep"!

Wakacje (również te akademickie, rozciągnięte na wrzesień) już za nami, życie klubowe nabiera rozpędu i otrząsa się z wakacyjnego odrętwienia. Prace nad blatami trwają, turniej i parę innych projektów w przygotowaniu, a tymczasem coraz liczniejsi gracze pojawiający się na wtorkowych spotkaniach domagają się (i słusznie) oficjalnej zapowiedzi kampanii. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, chciałbym ogłosić start przewidzianej na dziesięć bitew kampanii "Thy Soul to Keep" jako preludium do nadchodzącej w niedalekiej przyszłości rozbudowanej kampanii przygotowywanej  w klimatach Sylvanii.


Na wstępie kilka słów na temat samej kampanii o ww. tytule, czyli "Thy Soul To Keep" (dalej: TSTK). Zasady do niej ukazały się w czasopiśmie "White Dwarf", w trzech numerach (314, 315, 316), wydanych jakoś w pierwszym kwartale 2006 r., i były to jedne z ostatnich "oficjalnych" materiałów, jakie producent gry do niej wydał i to w dodatku na łamach swojego sztandarowego czasopisma.

Akcja kampanii rozgrywa się przede wszystkim w południowo-zachodniej dzielnicy Mordheim, w której znajdują się m.in. Świątynia Morra, Cmentarz Św. Vollera, Więzienie oraz Plac Egzekucji, i obraca się wokół wydarzeń wywołanych przez upadłego i owładniętego szaleństwem arcykapłana Morra - Solomona Vantora, który wraz ze swoimi akolitami pod pozorem obrzędów pogrzebowych profanuje zwłoki i dąży do przeprowadzenia bluźnierczego rytuału, który dałby mu niemal boską moc. Na jego drodze stają jednak jego byli uczniowie, którzy wraz z bandami graczy przybywają do Miasta Potępionych, by powstrzymać swojego byłego mistrza. Tyle w telegraficznym skrócie o tle fabularnym.


Z "technicznego" punktu widzenia TSTK jest to w zasadzie najzwyklejsza, wręcz klasyczna, mordheimowa kampania, jednakże okraszona czterema dodatkami w postaci: 
  • tła fabularnego i historii opisującej genezę całego zamieszania;
  • dodatkowych Postaci Dramatu, które dołączają do band graczy, stworzonych na potrzeby TSTK;
  • własnej tabeli losowania scenariuszy;
  • trzech dodatkowych scenariuszy specjalnych, oraz scenariusza finałowego, również napisanych na potrzeby tej kampanii.
Biorąc pod uwagę fakt, że szykujemy się za jakieś +/- dwa-trzy miesiące do nieco bardziej rozbudowanej kampanii sylvańskiej, w której zasad specjalnych do przeczytania i zapamiętania będzie nieco więcej (choć pewnie nie aż tyle, co w rozgrywanym przez nas Border Town Burning), układ proponowany w TSTK, czyli wprawdzie kampania w klimatach klasycznego Mordheim, ale za to z pewnymi fabularnymi smaczkami (nietrudnymi do spamiętania), wydaje mi się całkiem uczciwy.

Zanim przejdę do części drugiej niniejszego posta, czyli zasad rozpoczynającej się w najbliższy wtorek kampanii, podaję linki do obecnie publicznie dostępnych PDFów z TSTK (trzy części, z trzech kolejnych numerów WD):
  1. Część I.
  2. Część II.
  3. Część III.
Przechodząc do zapowiadanej części drugiej posta, przedstawiam swoisty "regulamin" nadchodzącej kampanii. Kilka słów wyjaśnienia, zanim przejdę do meritum: nie chcę tu oczywiście nikogo "straszyć" regulaminami, czy podobnymi "surowymi" uregulowaniami, charakterystycznymi do tej pory raczej dla naszych turniejów, a nie kampanii, ale uznałem, że swoiste sformalizowanie ram, w których gramy, i napisanie czarno na białym, w co, jak i kiedy gramy, przysłuży się zarówno organizatorom, jak i graczom.


Regulamin kampanii TSTK:
  1. Kampania rozpoczyna się 7 października 2014 r. i planowana jest na 10 kolejnych spotkań w SDK (przewidywany koniec kampanii: połowa grudnia 2014 r.).
  2. W kampanii - poza zasadami standardowymi i oficjalnymi (z LRB, Annuala i EiF) obowiązują następujące dodatkowe zasady specjalne
  • zasady kampanii TSTK (patrz: powyżej);
  • losowe zdarzenia ("Random happenings", str. 2, "Mordheim Annual 2002");
  • leczenie poważnych zranień (artykuł "Sawbones" z Town Cryera);
  • zasady "domowe" klubu DT (link, z zastrzeżeniem, że nie obowiązuje już zasada dodatkowego zwiększenia o +1 Rzutu Ochronnego wszystkich rodzajów zbroi!)
  1. Początkowe rozpiski układane są tradycyjnie na 500 gc (Marienburg na 600 gc). Wszystkie czary, modlitwy i ewentualne inne "losowe" elementy rozpiski zostają wylosowane przed pierwszą bitwą, przy obecności jednego ze współgraczy (względnie organizatorów).
  2. Zgodnie z zasadami TSTK do każdej bandy dołącza jeden z sześciu kapłanów Morra - Postaci Dramatu tej kampanii - wylosowany, bądź wskazany przez organizatorów. W przypadku, gdyby liczba graczy przekroczyła liczbę kapłanów, do kolejnych graczy dołączają dodatkowi kapłani, wprawdzie - dla odróżnienia - o innych imionach, ale korzystający z zasad z któregoś z sześciu istniejących już w TSTK (o imieniu i zasadach decyduje organizator).
  3. W każdym momencie trwania kampanii gracz powinien znać aktualne notowanie (rating) swojej bandy - jest to istotne m.in. dla sposobu dobierania par.
  4. Ze względów klimatycznych mile widzianym (choć nieobowiązkowym) elementem, będzie opublikowanie przez gracza krótkiego (ok. 250-500 słów) rysu fabularnego (na wzór historii z I cz. TSTK) dotyczącego udziału swojej bandy w kampanii i nawiązania "współpracy" z jednym z kapłanów Morra. Publikacja historii uzyska premię w postaci możliwości jednorazowego zmodyfikowania jednej kości w fazie eksploracji o +/- 1. Chęć skorzystania z tego "bonusu" powinna być zgłoszona organizatorom bezpośrednio przed użyciem.
  5. Podczas jednego spotkania każdy z graczy bierze udział w jednej bitwie. Bitwy toczące się w ramach kampanii mogą być rozgrywane wyłącznie podczas wtorkowych spotkań, tylko w SDK, z zastrzeżeniem 10. scenariusza, w przypadku którego ze względu na jego specyfikę (zasady specjalne, wieloosobowość) rozgrywka może być przeprowadzona w wyznaczoną sobotę w grudniu 2014 r.
  6. Prosimy o punktualne przybywanie na spotkania, energiczne rozstawianie blatów i terenów oraz sprawny dobór w pary i możliwie szybkie rozpoczynanie gier.
  7. Każde spotkanie rozpoczyna się doborem par do gry. Pierwszeństwo wyboru przeciwnika przypada graczowi z najniższym notowaniem swojej bandy. Następnie przeciwnika wybiera kolejny gracz z najniższym notowaniem. Procedura jest powtarzana do momentu, aż wszyscy gracze będą dobrani w pary. Przy doborze par należy uwzględnić zasadę, by w miarę możliwości nie grać dwa razy z tą samą osobą (zwłaszcza dwie bitwy z rzędu!).
  8. W przypadku nieparzystej liczby graczy, gracz "bez pary" dołącza- w miarę możliwości - do dobranej już pary. Ewentualni gracze spóźnieni, którzy nie uczestniczyli w dobieraniu par, grają ze sobą, względnie dołączają - o ile istnieje taka możliwość - do dobranej już pary.
  9. Gracze losują scenariusz zgodnie z zasadami TSTK, z następującą drobną modyfikacją: wynik 9 (Skirmish) oznacza, że bandy chwilowo opuściły obręb murów miejskich - bitwa rozgrywa się w scenerii pozamiejskiej, a losowanie scenariusza odbywa się przy użyciu tabeli zamieszczonej na 38 str. dodatku "Empire in Flames".
  10. Każdy gracz powinien przynajmniej raz zagrać w każdy z trzech scenariuszy specjalnych TSTK (nie wliczając scenariusza finałowego), dlatego też w bitwach 7., 8. i 9. gracz, który nie rozegrał jeszcze któregoś z tych scenariuszy, ma prawo jego wyboru, zamiast losowania w wyniku rzutu w tabeli scenariuszy TSTK.
  11. Zasady losowania nie są stosowane w odniesieniu do ostatniego, dziesiątego, scenariusza kampanii, którym jest finałowa bitwa - "The Temple of Morr"
  12. Po zakończeniu kampanii zostanie przeprowadzona ocena Fair Play, która ma nagrodzić przyjazne, koleżeńskie i bezkonfliktowe postawy wśród graczy. Po zakończeniu kampanii każdy gracz pisze na kartce, z kim grało mu się najlepiej. Pod uwagę należy wziąć m.in.: stosunek gracza do przeciwnika, znajomość zasad (nie musi być biegła, chodzi raczej o podejście do ewentualnych pomyłek), stosunek do gry, uczciwość i życzliwość (te dwie ostatnie cechy są najważniejsze). NIE NALEŻY brać pod uwagę samego poziomu gry czy czyjegoś szczęścia lub pecha w rzutach - sytuacja, kiedy gracz wymieni przeciwnika z powodu łatwego zwycięstwa, jakie nad nim odniósł, nie powinna się zdarzyć.
  13. Za udział w kampanii przewidziane są drobne nagrody rzeczowe (fanty przydatne w Mieście Potępionych ;)) - gwarantowane dla wszystkich graczy, którzy wzięli udział w min. 5 bitwach oraz bitwie finałowej. Dodatkowa nagroda przewidziana jest dla gracza, który zdobył wyróżnienie Fair Play.
  14. Udział w kampanii nie jest dodatkowo płatny, ale warunkiem niezbędnym, by wziąć w niej udział jest opłacenie standardowych składek SDK za miesięce, kiedy rozgrywana będzie kampania (październik, listopad, grudzień) oraz ewentualnych składek zaległych.
  15. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wprowadzania - w razie pilnej potrzeby - zmian w niniejszym Regulaminie, w tym w scenariuszach, oraz do dokonywania wiążących interpretacji i uzupełnień, gdyby w trakcie trwania kampanii pojawiły się wątpliwości co do treści regulaminu i scenariuszy.
Niezależnie od powyższych zasad jeszcze dwa słowa o figurkach, znacznikach itp. Figurki pomalowane i WYSYWIG nie są wprawdzie wymagane, ale będą jak zawsze (zwłaszcza to pierwsze) bardzo mile widziane (pamiętajcie, że pomalowane lepiej gra!). Warto też przygotować zawczasu figurki na Postacie Dramatu i wszelkich Bohaterów Niezależnych pojawiających się w trakcie bitew. Na pewno przydadzą się też wszelakiej maści znaczniki (np. znaczniki otwartych grobów w scenariuszu "The Cemetery of St. Voller".

Zdaję sobie sprawę, że ogłoszenie kampanii następuje z bardzo niedużym wyprzedzeniem w stosunku do jej rozpoczęcia, ale po prostu dobrze by było wystartować już z jakąś konkretną akcją w SDK. Zresztą wydaje mi się, że dla osób regularnie bywających w klubie, które dodatkowo już od jakiegoś czasu dopominały się startu kampanii ;), nie powinno to stanowić zbyt dużego problemu.

Zgłoszenia chęci udziału w kampanii lub ewentualne uwagi proszę przesyłać na skrzynkę email klubu Dębowa Tarcza lub proszę zamieszczać w temacie kampanii na forum Azylium.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz